Doa Ketika Ditimpa Musibah


Assalamualaikum,
Hari ni kita dikhabarkan dengan gempa bumi yang kuat, dan amaran Tsunami juga turut dikeluarkan di beberapa negara, terutama di kepulauan-kepulauan sekitar. Aku bermohon kepada Allah s.w.t. agar melindungi diri kita, suami/isteri, ibubapa, anak-anak dan juga saudara-mara, dan semua saudara-saudara Islam walau dimana kita berada, dan marilah kita ramai-ramai menginsafi diri dengan kejadian ini. Dunia semakin ke penghujungnya... dan hanya Allah saja yang mengetahui... semoga kita dibawah lindunganNYA YA ALLAH KAMI MOHON PERLINDUNGAN MU DARI BENCANA YANG DIBAWA MEGA MENDUNG INI, LINDUNGILAH KEDIAMANKU, KEDIAMAN KEDUA IBUBAPAKU DAN JUGA NEGARA KU DARI SEGALA BENCANA...AMIN

Sekiranya kita ditimpa musibah, tempat yang paling baik kita mengadu ialah kepada Allah SWT. Kita bangun malam, bersolat tahajud. Kemudian menangis dan merintih kepada Allah kerana Dialah sebaik-baik tempat pengaduan. Kita mesti yakin Dia sahaja yang dapat menolong. Oleh itu, apabila ditimpa musibah, sebutlah seperti apa yang Allah firmankan di dalam Al Quran iaitu orang-orang yang ditimpa musibah mengucapkan:
Maksudnya:
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali.” (Al Baqarah 02:156)
Nabi juga berpesan jika ditimpa musibah, supaya ditambahkan pula dengan doa:
Maksudnya :
“Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibahku).”

Unknown

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

1 comment:

  1. tersgt bagus sharing kamu pari2... thanks for sharing... gempa bumi d indonesiakan... hurmmmm semoga mereka dilindungi oleh DIA...

    salam kenal... heeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete