Aku Jatuh Cinta??

He he he mengada-ngada sungguh tajuk entri aku kat atas tu kan?? Ado aku kesah... kak Esah! Syyuuutttt... ko dok diam-diam situ... jangan ko menyampuk cakap aku ni... la la la...

Ye... secara jujurnya memang aku ingin buat pengakuan "Panas" bahawasanya aku sudah jatuh cinta... yep... cakap le aku ni hilang akal dan kewarasan... tapi aku tetap jugak dengan pendirian aku... aku dah JATUH CINTA... dengan... dengan bahasa SABAHAN keh keh keh... nape bah nda percaya sama aku??? Hu hu hu 


Aku ani... hanya ingin berkurapak bahasa nan  indah itu bah...  nda apa-apa kan? (maksud dia lebih kurang ni la - aku ni hanya ingin bercakap/berbual dengan bahasa yang indah tu... tak pe kan?) OKEY BAH KALAU KO... hu hu hu. Sebenarnya aku faham dan mula belajar cakap Sabah ni dengan adik-adik angkat aku yang kebanyakan mereka menatap di sana... PAPAR, SANDAKAN.  Juga mungkin rama saja yang kat dalam blog ni tapi yg aku paling kamceng adalah dgn si NONG ANDY, dan tak silap aku MICHELLE HOPELL kot (Michelle ko Sabah ke bah??) So tiap kali aku ber "facebooking" dengan derang, aku jadi macam kera sumbang, jadi "lost" bila chat ngan derang sebab mula-mula tu sepatah haram aku tak faham... (derang siap men-menkan aku yang betul-betul tengah "lost" ketika itu)...

Tapi semakin lama aku perhati, observe, rasa macam indah sungguh bahasa Sabahan ni... dan bukan calang-calang orang yang boleh bertutur bahasa ini dengan baik dah fasih (kalau ko tu org Semenanjung la kan). Walaupun kefasihan aku masih di tahap gred paling bawah... tapi aku faham dan boleh reply balik apa yang di percakapkan... (walaupun agak kekok dan pelik bunyi yang kuar dari molot ku ini kan).

Sila la layan kan jer lagu Si Stacy ni Kenapa Bah. 
Lagu siyookk ni bah.. keh keh keh ^^


'Bah' merupakan komponen penting dalam dialek tempatan Negeri Sabah, 'Bah' juga adalah salah satu penggunaan kata yang membezakan Bahasa Melayu Sabah dengan Bahasa Melayu piawai, kata tambah 'bah' sering diguna dalam percakapan.

Kata tambah 'bah' mempunyai fungsi seperti berikut :

* Iya bah / Iya, lah.
* Bah, okey / Okey lah.
* Bah juga membawa maksud Baik lah.
* Okey Bah Kalau Kau.

Sudah bah ko Si PPP, aku nda mo dengar lagi ko punya suara ha ha ha ^^ ko kasi diam2 bah situ ha ha ha (oh my bahasa SABAH!)

aku.yang.suka.explore.dialek2.dimalaysia@paripariputih

Nuzime Si Pari Pari Putih

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

32 comments:

  1. EZ boley saja kalo ko keh keh keh ^^

    ReplyDelete
  2. EZ syuttt! diam ko sana! aku mo dgr lagu stacy bah ha ha ha ^^

    ReplyDelete
  3. Anisa Hang Tuah: Ya nda pandi busan ani mendangar si Stacy ni... he he he ^^

    ReplyDelete
  4. ceh...ptut la kat komen saya tadi x macam bhasa indon, tpi dah mcm slang sabah...haahahaha...

    ReplyDelete
  5. hhaha.. berkurapak? oh.. tu memang bahasa ibunda ku tu. bukan semua sabahan pndai 'berkurapak" macam tu.. ahahaha. kalau yg kadazan or lain2, tia pakai 'berkurapak' ekekeke... terror bah PPP betutuan (bercakap) org sabah :D

    ReplyDelete
  6. Syakir Rahman: Keh keh keh itu bahasa kacukan "sabah+indo" kelasss keh keh keh ko hade?? ^^

    ReplyDelete
  7. NONG ANDY: Ya atu.. bah.. aku pun nda pandi bah... sikit-sikit jak ani aku belajar betutuan dr adik aku yg sumel2 tu keh keh keh ^^

    ReplyDelete
  8. aku mau mandi dulu, bah!

    ReplyDelete
  9. EZ: Uina?? apa kah?? keh keh keh ^^ patut la muka ko nda sumil tadi, keh keh keh ^^ lum mandi rupanya :P

    ReplyDelete
  10. sy 'limpas ' sini dan drop komen ;)

    ayat sabah yg selalu sy guna :)
    tp serius sy pun suka dgn dialog org sabahan ni :))

    ReplyDelete
  11. penah jatuh cinta dengan bahasa nei....heee...blajar ng kawan...tp sikit ja bah...hahaha

    ReplyDelete
  12. mamyharraz: Limpas tu apa maksud dia? datang ke?? he3 subjek ari ni LIMPAS ^^

    ReplyDelete
  13. Rugi bah ko mas... nda mo belajar betul2 ha ha ha ^^

    ReplyDelete
  14. bah...sihat bah....heheh betul ker ,
    saya cakap nie.....hheheh...bolehlah dengar sendiri....

    ReplyDelete
  15. ha ha ha selim napa bah ko bekurapak sendiri?? sandi sandi ^^

    ReplyDelete
  16. sa suka bah cakap sabah ..
    ada tu sa punya kwn,sa cuba cakap sabah dia fikir sa cakap indon. apakah bah? hahaha ,, bolah ka sa punya sabahan? hehehe xD

    ReplyDelete
  17. Michelle sa nda tau bah, tapi boley saja kalau ko keh keh keh ^^

    ReplyDelete
  18. loghat sabah?? hmm..nanti2 la kot.. nak fasihkan sume loghat utama kat semenanjung dulu..huhu

    tapi dengar org sabah bercakap..haiiiii*melting*

    ReplyDelete
  19. there you go.. ha ha ha ^^ melting le jugak kan???

    ReplyDelete
  20. datang sini bah......

    ReplyDelete
  21. makasih bah delarocha he he he ^^

    ReplyDelete
  22. wktu zman study dulu, housemate sy ramai from sabah ^^

    ReplyDelete
  23. caliph: PPP bukan masa study... tapi adik2 dr fisbuk he he he ^^

    ReplyDelete
  24. aku bukan bahasa sabah lagi...aku dah sampai tahap orang2nya dan negeri sabah itu sendiri kalau ko nak tahu heehhehehe

    ReplyDelete
  25. aku bukan orang sabah,tapi boleh kan pakai bah juga?hehhe
    oke bah.. :D

    ReplyDelete
  26. PPP limpas tu.. ---> lalu


    "exsekius me.. limpas dulu"
    --> exsekius me... lalu dulu. lebih kurang mcm tu la haha..

    " Mana ko limpas?"--> mana ko lalu?
    or.. ikut jalan mana?

    " Boleh limpas?"
    --> tumpang lalu

    ReplyDelete
  27. TP: Ya bah.. aku baru tau... aku nda kesah bah... boleh saja asal ko ha ha ha (asik2 itu jer yg aku ulang) keh3 ^^

    ReplyDelete
  28. Rulita park... boleh saja itu bah ha ha ha ^^ aku omongan apa ni... ?? :P

    ReplyDelete
  29. NOng: Limpas dulu sumandaknya PPP mo lalu lalang jap ha ha ha ^^ betul ka bah ayat aku ani?? ^^

    ReplyDelete