Mari Mari Mariiiiiii!!!

Ha... dah macam kat pasar malam lak tajuk entri aku tengah hari ni... KO HADE?? Eek kee kee :P
Busy-busy pun sempat jugak aku nak mencelah-celah kan... Ni baru lepas balik dari memasak kat rumah mak aku tadi. Aku cakap ngan dia aku nak balik dulu, petang baru gi sana balik... sebab budak-budak tu (anak2 saudara aku) touch down kat KLIA lam kul 3.30 ptg... so wat pe aku melanggut kat rumah mak aku lama... sat-sat lagi le den ke sana.... 

Masa aku datang tadi mak aku dah khatam masak "lemak ayam", lepas tu yang lain sume aku "take over" pulak, bior dia rehat... sian mak aku, mak aku ni... tak larat, tak larat pun, masih jugak nak masak tuk cucu-cucu tu... tu la kan kasih seorang nenek dan jugak ibu... Kalau korang nak tau, aku ni datang dari family besar. Adik beradik aku sume lima orang aku anak ke empat, yang sulung dengan no 2 kakak, no 3 abang, aku no 4(anak pompan bongsu, dan bongsu tak jadi, sebab bawah aku ada sorang lagi adik lelaki - hurm potong sugguh... klw tak mesti aku paling manje... keh keh keh pelik pulak bila aku sebut manje kan... terjun tiruk terus ha ha ha).

Dan mungkin disebabkan faktor2 tersebut lah, maka aku lebih close ngan mak aku, dan yang paling selalu kena "sound" bila aku malas tolong dia masak aku la jugak (ha ha ha padan muka aku sapa suh malas), sebab aku duk ngan parents aku paling lama, kakak2 aku bila kawen sume dok sendiri2, dan disebab itu jugek le, aku jer yg paling mahir selok belok dapur mak aku tu... :P)... tapi Alhamdulillah bising-bising dia pun, akhirnya dapat la mewarisi skill mak aku yang begitu terror memasak...(sila muntah ramai2 kat sini he he he) org lama la katakan... Tu sebab sekali family aku datang berlonggok, dah macam kenduri orang kawen jer, penuh satu meja.. kadang2 tu, sampai kena extend boleh?? He he he... dah jom tengok apo yang aku masak tadi untuk dijamu pada derang sat lagi ni...

Yang ini menu WAJIB budak2 neh... kalau tak de ayam... 
macam cacing kepanasan..  


Owh! Ini lagi perghhhh!! Ikan Masin Terubuk (Sarawak) 
Tumis Bawang Besar & Cili


Yang ini Puan Emak aku yang masak : )


Ini den masak... Sambal Tumis Udang dengan Petai... 
(pewangi tandas) :P


 Menu seimbang mesti le ada sayur kan... so masak le sayur kobis 
tumis air jer simple2 dah le..


Inilah "signature" dish aku... Masak Asam Pedas Ikan Cencaru Dgn Bendi..


Dan yang last sekali ni x yah la bagi tau ko sume dah tau kan... 
ni derian dari Perak... manis yeop! ha ha ha... 


Itu jer lah update aku untuk petang ni sehingga kita berjumpa lagi kawan-kawan he he he...poyo2 je... :P


meh.makan.kenduri.ngan.aku@paripariputih.blogspot.com

Unknown

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

15 comments:

  1. asam pedas tu nampak enak..kombinasi dengan bendi tu dah baik .. hahaha tiru ayat chef zubir

    ReplyDelete
  2. Ya kang EZ keh keh keh... ko sama jer ngan En Suami.. klw aku masak mula le kuar ayat2 chef zubir keh keh keh ^^

    ReplyDelete
  3. sib baik dah melantak, so takde la aku kelaparan menengok sambal udang ngan petai noona tuh..huhuhu.. tapi kecur gak air liur nengok ikan masin..

    ReplyDelete
  4. Amirul Verdasco Nadri: Ha ha ha ^^ uden tu mame le.. nak lak ada potai... lagi ler umpph... ikan masin tu pung tapi aku kena kontrol klw tak nak HBP aku naik :P

    ReplyDelete
  5. PPP, tersiksa jiwa Taliff nengok durian...sini belum lagi ada durian....adohaiiii.....cepat2lah musimnya Durian! :)

    ReplyDelete
  6. Tallif: Hamboi.. sampai tersiksa no jiwa hang? keh keh keh ^^ ini pun abg ipar yg bawak bos dia ada kebun derian kat perak :P

    ReplyDelete
  7. sambal udang petai???slurppp...tp xpe...lgpon skrg nih tgh ratah tom yam. slurrrp..kekeke

    ReplyDelete
  8. KOMIK: Tom Yam?? nak sikeeeeeeeeetttt... ha ha ha fav PPP tu tomyam ... dah lama x wat tomyam, you reminds me to buat la, nnti la one fine day ^^

    ReplyDelete
  9. DURIAN !! lame dah tak makan. jelez. -,-''

    ReplyDelete
  10. Ko ni Kamal... ngan durian pun ko nak jeles... len la ko jeles kan haku neh keh keh keh >.<

    ReplyDelete
  11. sedapnye sambal petai..huu....T_T

    N3 Terkini Waalid :Amiri Font For Microsoft Word

    ReplyDelete
  12. Waalid: hu hu hu... bau pun boleh nahan sedap tu klw masuk lik air keh3 ^^

    ReplyDelete
  13. adeh..adeh.. memang sengaja nak dera ni Datin Pari-pari ni hehehe..

    aku paling suka yang ikan masin masak tumis lada/bawang besar tu.. best o..

    Udang memang kegemaran aku.. malangnya aku tak pndai makan petai hahaha..

    dan yang last tu.. kenapa..kenapa.. dan kenapa.. sampai hati ko tayang encik duri itu padaku.. tak nampakkah ko air liur aku yang menitis tak henti2 ini.. ah1 ko memang x nampak pun!! Cis.,...

    ReplyDelete
  14. Datin Sri Nong semua jawapan aku utk soklan-soklan ko tu.. BUKAN SALAH SAYA... TAK SENGAJA KEH KEH KEH ^^

    ReplyDelete
  15. ehh, arini byk plak mamam kt blog ni, erkk...

    ReplyDelete