Aku Sepi Dan Fantasi...

Isnin: 10 September, 2012. Jam di tangan dah menunjukkan pukul 7.45 pagi, ku jengah ke luar jendela... hujan masih rebas.. tiba-tiba rasa sejuk menerpa wajah aku yang agak kusam, disebabkan lewat tidur mungkin.... desiran rintik-rintik hujan jelas kedengaran di luar... ku tutup pintu rapat-rapat dan masuk semula ke ruang tamu...


Dari dalam ruang tamu, aku memerhati sekeliling, mata aku tertumpu pada warna merah tomato ceri yang aku tanam di balcony... rembesan air hujan perlahan-lahan menitis di permukaan tomato yang segar itu.. Ah! merah! Kenapa aku suka sangat dengan warna ni?? Apa saja warna yang menyangkut degan merah... pasti akan menjadi perhatian ku... hurmmm aku mengeluh perlahan...


Tiba-tiba aku terbau haruman Necsafe yang menusuk-nusuk deria bau aku... mungkin jiran sebelah membancuh Nescafe untuk megurangkan rasa sejuk dipagi hari fikir aku... Ahh.. tak pe la... bila sampai pejabat nanti baru aku akan buat... aku takut aku terlewat lagi macam selalunya... 


Dan bila hujan mulai reda aku keluar semula ke anjung, untuk menghirup udara segar selepas hujan.. angin sepoi-sepoi bahasa bertiup lembut membelai rambut ku yang ku biar terurai... ku perhatikan sekeliling... cuba mencari ketenangan.. di pagi Isnin ini...


Di luar sana pun sepi... yang aku nampak hanya seseorang sedang bermain buaian seorang diri... terdetik di hati... mungkinkah dia pun sepi macam aku juga...?? Lalu aku larikan pandangan ku semula ke dalam rumah... memerhatikan buah hati aku... dan aku tersenyum sendiri...


Ini lah buah hati aku... kalau aku sunyi-sunyi dia lah yang sentisa jadi peneman setia aku... Messi.. itu la nama yang aku beri... setiap hari sebelum aku melangkah keluar pasti Messi ku cium.. biar melekat bau haruman aku di bulunya yang gebu itu.. biar dia tak merindu aku ketika aku bekerja sehari...


Ku tinggal kan Messi... lalu ku capai tuala dan terus menghilang di kamar mandi.. selesai semua aku masih sempat bermalas-malas diri.. Sambil mengeringkan rambutku yang basah... Masih memikirkan kesesakan yang bakal aku tempuh selepas ini... dan ia akan berulang setiap hari.. hurm bosan... aku dgn hidup di kota...


Alangkah bagusnya setiap kali ke pejabat aku di dandan begitu rapi... 


Di solek indah bagai sang puteri... ah... kenapa aku ni?? Tak sudah-sudah nak bermimpi... tentang dunia fantasy.... aku tersenyum sendiri... tak salah kan kalau aku beragan2 menjadi sang puteri..??


Cepat cepat ku capai kunci ... dan sebelum aku melangkah pergi... sempat aku mengucup si Messi... dan hanya berbekalkan seteguk Pepsi, pembasah tekak sebelum memulakan perjalan nanti.. 

Beginilah kehidupan di kota... walau keadaan bising kenderaan lalu lalang bersilih ganti,  tapi aku tetap merasa sunyi... walau di dalam sesak manusia aku rasa aku berada di dunia lain.. dunia yg tidak berpenghuni...


Manakan tidak... manusia zaman ini sudah kurang berkomunikasi... walau duduk berdepan mata, tapi tangan dan hati saja yang selari... semakin hari semakin kurang perbualan sesama insani... bukan ini yang aku cari...


Walau berbillion-billion penduduk bumi... tapi kenapa aku masih merasakan aku hidup seorang diri di atas muka bumi ini...?? Bosan aku dengan karenah manusia yang berbagai diri... bosan dengan peperangan... bosan dengan tipu helah duniawi...


Oh! Dah sampai rupanya... Sebaik turun kereta entah siapa tak punya hati dah perasaan mencampakkan puntung rokok yang masih berbaki api ... lalu ku padamkan bara api itu dengan hujung sepatu tinggi... ini lah yang aku benci.. hisap rokok pandai.. tetapi lihat lah apa yang jadi...??


Sebaik aku melangkah masuk pejabat... suasana sepi lagi.. sesepi rumah mayat... hurm.. ku alihkan pandangan aku... semua rakan-rakan sedang bertumpu pada lappy... betul kah berkerja... atau berchatting...?? Bisikan dan pertanyaan bergerak seiring...


Kalau kau tanyakan aku... apakah yang aku fikirkan sekarang?? Aku akan katakan... yang aku nak pergi ke satu tempat... di mana aku boleh berpusing macam gasing.... kalau dapat aku ingin putar semula masa.. aku nak semula zaman kanak-kanak aku... itu yang aku mahu... tapi sebelah lagi hati ku berbisik.. itu semua tak akan mungkin... kerana itu semua hanya tinggal kenangan, dan itu hanyalah AKU... SEPI DAN FANTASI...


Sepi berlabuhlah di sini... 
aku ingin bersendiri... 
jika hanya ini...
yang mampu memberi...
 ketenangan di hati...

http://paripariputih.blogspot.com

Nuzime Si Pari Pari Putih

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

18 comments:

  1. terbalik dunia kalo putar balik sebab semua org nk jadi kanak2 huhu

    ReplyDelete
  2. Yup kalau dapat diunder masa pasti kita nak kembalikan masa lampau.

    ReplyDelete
  3. kesunyian akan terubat dengan adanya K.A.M.I ---> Kawan abadi menemani inti hati..:)

    ReplyDelete
  4. mama ada kami untuk hilangkan kesunyian mama..:)

    ReplyDelete
  5. semua nak kembali pada zaman silamm..

    ReplyDelete
  6. wah ayat akak hari ni lain mcm ..hehe

    ReplyDelete
  7. kdg2 kita perlu masa utk diri sendiri juga

    ReplyDelete
  8. walaupun aq ni kurang berkomunikasi dgn org lain, walaupun kurang meluahkan masalah dgn org yg terdekat, tp aq sentiasa happy dgn rakan2 blogger yg lain.. baca n3 para blogger lain membuatkan aq senyum dan gelak sorang2 smpaikan member skerja ckp aq gila.. lantak derang la kan.. ..terutama blog kak pp.. mohon jgn rasa sunyi.. kitorang senantiasa dgn kak pp okay.. be cool..

    ReplyDelete
  9. Wahh luahan hati ke ni? :O
    tapi best plak baca cerita siap bergambar2 lgi ;D
    Ap2 pun tak salah mencari something yg dpt menarik utk menghiburkan diri kita sekali sekala ^^
    jgn smpai terlebih berhibur sudah hak2

    ReplyDelete
  10. baca entri ni pun dah tau macam mana tahap sepi awak tu :)

    ReplyDelete
  11. messi nama diberi..
    andai kata pari2 putih kesepian,
    leeza pula penuh persoalan mencari satu kebenaran. dah lama mencari.

    ReplyDelete
  12. menyentuh sanubari beno no PPP ...
    aku pun sepi mcm kau , ada si dia dan keluarga tetapi tetap sepi. uarggghh rasa nak nangis :(
    aku nak keluar dari "sini"

    ReplyDelete
  13. PPP mohan nak share entry ko ni kat fb boley ka? :D

    ReplyDelete
  14. mici boleh saja kalau ko... =)

    ReplyDelete
  15. masa kian berubah...keceriaan kian di telan zaman..indah zaman kecik masa tu penuh gelak tawa tangisan gurau senda menghias segenap ruang..

    hanya kenangan sebagai teman tuk masa depan yang kita warnainya sendiri...

    segala memori terpahat di ingatan...


    mama!
    kami syg kamu...walaupun kita beza usia tapi kami boleh rasa nilai persahabatan antara kita...semoga suatu hari nnt kita akan jumpa mama di dunia realiti untuk kita hias setiap ruang dengan gelak n tawa kita semoga hari2 kita penuh keindahan...amin...

    love u MAMA.

    ReplyDelete
  16. Thank you Zul De Alexis... aku hargai setiap ingatan ko kat aku... i'm speechless, terharu dan tak sangka sampai begitu sekali anggapan ko pada aku ni kan... thanks.. =)

    ReplyDelete
  17. korn x sempat nak baca.. sempat baca tajuk jer... kat mana PPP dapat pict best ni...?

    ReplyDelete
  18. semua pic kt en3 ni ganjil2 laa.. mcm terkunci dlm satu dimensi masa yg terasing.. amik kuar ayat seganjil pic, hikk...

    ReplyDelete