Lelaki Suka Mompan Pandai Masak? Acnor Tu??

Hukkk! Hukkk! Tersedak kejap aku bila tengok tajuk entri aku kat atas tu kan.... fuuhhh urut dada banyak-banyak kali... Issh betul ke?? Takan la kot?? Hurmm tapi bila aku pikir-pikir balik... em mungkin ada lojiknya gak kan.... Yang buat aku tersedak tu bukan sebab aku ni termasuk dalam golongan sifu yang terror dalam bidang masak memasak ni... tidak, tapi aku tersedak sebab, RISAU... ate.. asal plak aku yang kena risaukan???? 

Ha.. itulah persoalan yang aku nak mesyuaratkan kat tepi tingkap teratak aku ni.... Maunye aku tak risau... kebanyakakan mak-mak anak-anak dara jaman sekrang ni (tapi tak semua ek... mati aku kena ganyang jap lagi mue he he he)... bila aku buat-buat tanya soklan CEPU MAS kat derang-rate-rate.. dengan KEMBANG IDUNG & ada separuh tu siap MANGGA BANGGA DIRI, MENGAKU tak reti nak masak... Erk... acanor tu kan?? Sumenye yang bila aku tanya pandai tak nak masak... ni.. ni...?? Dan jawapan yang aku selalu dapat... erm.. masak goreng telur mata kerbau tau le... (goreng telor mata kobau tu anak aku pun reti!! Ha ha ha apakah??) Maka bertambah-tambah laju la lagi aku tersedak (nasib tak tercekik jeruk manggo yang aku tengah makan ni) Ha ha ha....


Jadi bila terjadi situasi cenggini la kan... sapa yang nak disalahkan, mak dia, cikgu dia, nenek dia, ke boypren dia?? Ha ha ha.. Sebenarnya dalam isu-isu "tak reti masak" ni ada banyak faktor dan sebab musababnye... Antaranya... tak nak bertegas dengan anak, ada jugak bila anak nak hinggap ke dapur siang-siang dah di halaunya budak tu... camni le sedikit sebanyak dialouge dia kan "Dah-dah... gi depan.. ko jan nak menyibuk... gi gi baca buku tu... ha... ada tak cenggitu...?? Mesti adakan?? Jadi bila dah dituba dengan ayat2 cenggitu maka anak-anak akan fikir oh tidak mengapa kalau tidak menjenggah ke dapur... (kalau kena yang masih kengkanak RIBENA tu aku x kisah sangatla jugak kan) tapi lau yg dah peringkat anak-anak dara, yang esok lusa dah boleh beranak -pinak dipinang dan dijadikan isteri... memang le kena jelingan manja dari aku... ha ha ha (garang tak garang aku ni)...

Jadi isunya sekarang ni... ialah... walau setinggi mana pun ilmu kita, sebagai seorang mompan dapur itu adalah "tempat" yang wajib kita jengah... tak kirala ko tu mompan malaya terakhir ke, pengkid ke, thomb rider ker eh.. ha ha ha.. gi dapur, jengah... (kita kena pandai memasak, bukan setakat kerana lelaki sukakan perempuan yg pandai memasak... tetapi itu adalah tanggujawab kita)... Jadi pada siapa2 yg tak pandai masak tu tak pe... tak pandai dengan malas adalah 2 perkara yg berbeza... kalau yang tak pandai tu boleh diasah... janji nak belajar.. kalau yg kategori satu lagu tu.. ha itu memang tak leh blah... ha ha ha... hai hai... aku cakap manyak pung tak guna.. kan lau empunya diri tak mo buat... Tapi mohon jan salah kan En.Somi kalau satu hari nanti, dia beralih arah dan kasih sayang ke arah bibik atau nyonya manis yang bekerja di kedai-kedai mamak tu... (ialah... bak kata pepatah... kalau nak pikat hati suami... kena la pikat perutnya... ha ha ha kasi tepuk sikit perut En. Somi mue he he he) >..<

p/s: Alhamdulillah... aku dari kecik dah dididik utuk ke dapur.. dan hasilnya kini aku rasa aku boleh masak ukt 50 orang sekali gus... :) (bukan riak, tapi itulah kata org2 tua, nak lentur buluh, biar dari rebung) ha ha ha... MASIH terngiang-ngiang di telinga aku ni JERITAN IBU MERTUA KU yang macam ketua platun, bagi arahan dekat anak-anak buah dia.. ha ha ha jadi untuk tidak mendengar leteran ibuku itu maka, aku lebih rela turun ke dapur berpuluh2 kali, dari mendengar leteran manja dia tu muha ha ha >..<

memasak.itu.adalah.duniaku@paripariputih.blgospot.com

Nuzime Si Pari Pari Putih

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

34 comments:

  1. saya suka lelaki pandai masak.achaner tu ppp? :D

    ReplyDelete
  2. Hukhuk..kalau perempuan nak cari yang pandai masak, lelaki pun kena pandai jadi iman lah ye. Hehe..Baguih mak pari-pari putih..Saya tabik spring. Saya masak reti tapi sedap ke idok tak tahu ler teman. ^__^

    ReplyDelete
  3. Klw cam tu, ko kawen le dgn chef wan atau chef ismail dua dua dudo acanor?? Ha ha ha >..<

    ReplyDelete
  4. Nurul Ain harus la tu.. Lau x acnor nak kemudi kapal titanic nanti?? Ha3 mekaceh3

    ReplyDelete
  5. Betul2x...

    tp bila baca statement ni 'kalau nak pikat hati suami... kena la pikat perutnya... ha ha ha kasi tepuk sikit perut En. Somi' kelakar bunyiknya..haha

    ReplyDelete
  6. sy...errr boleh msk..sometimes sedap..sometimes failed..huk3..kn practice lg..

    ReplyDelete
  7. Tu perumpamaan jer tu miko, cam baby lepas menyusu kita kena tepuk2 belakang dia bg burping kan, so lau org tua cam x sesuai la plk jadi instead kita tepuk2 manja le perut dia supaya dia burping n dgn harapan dia akan ckp sedap ayng masak keh3 erk ayang pilis :p

    ReplyDelete
  8. itu la resepi kebahagian rumah tangga..^__^

    ReplyDelete
  9. Tak pandai masak tu boleh belajar......... Yang jadi masalahnye, malas masak tu. hahaa.. Tapi ok je, boleh mkn luar~ abam pun boleh cari tukang masak baru sambil2 cuci mata tu~ haha

    ReplyDelete
  10. nasib baek aku pandai masak. haha~
    nanti aku nak somi aku sihat dgn air tangan aku sendiri. kihkihkih >.<

    ReplyDelete
  11. hukkkhukkkhuukk...susah hati cik bile bace entry ne.Cik ngaku cik tak tau masak..Bukan tak tahu sgt..tapi tak terrer lah.Takat masak ayam tu tau lah sikit2 je..yg asas2 je derrr..hukkkhukkkk

    ReplyDelete
  12. Ian xtau msk sgt, abang ian lagi pro, acaner tu?? kena menuntut dgn abng la jawabnya...

    ReplyDelete
  13. hahaha aku pandai masak kan ppp?

    boleh kawen la gni

    wlpon reti grg ayam je

    ReplyDelete
  14. haa...ilmu memasak ni kena penuh kat dada , barulah boleeh kawen ke ppp??


    ohoohoo...

    ReplyDelete
  15. miss fluffy yang penting nawaitu tu dah ada... pandai fail tak fail belakang kira... itu boleh diperbaiki...

    ReplyDelete
  16. Syakir Rahman ya betul... aku setuju...

    ReplyDelete
  17. yong propaghandi hamboi... amek kesempatan nampakkkk..... ha ha ha apakah.... >..<

    ReplyDelete
  18. Michelle Hopell ha ha ha ya ya ko mmg sgt pandai masak.... (aku x leh lupa ko bagitau aku ari tu resepi masakan ko) semoga en somi ko akan berbahagia hidup dgn masakan air tgn ko nanit :)

    ReplyDelete
  19. cik azLyzah alo lo lo cian ko kan?? macam aku cakap tu tak tahu dan malas adalah dua perkara yg sangat berbeza... pasai tu ang jan risau le... rajin2 le masak and masuk dapur insyallah lepas ni ko boleh join terus rancangan master chef mueh he he he >..<

    ReplyDelete
  20. Ian Syafinaz iyo... itulah yang seelok eloknya ha ha ha >..<

    ReplyDelete
  21. Iffah Afeefah ha ha ha tapi ko tercicir satu... aku teka mmg ko terror masak ayam + cheese kot ha ha ha >..<

    ReplyDelete
  22. CikZaitul lau basic pun dah good enough... kepakaran tu boleh digilap slowly ha ha ha tapi aku tengok ko ni mmg jenis yg rajin ke dapur so no worries :)

    ReplyDelete
  23. Pompuan ni masa remaja memang malas masak..ekkkekke.
    tapi bila dah kahwin terpaksa belajau masak.
    Macam kakak aku ...masa muda memang pemalas!! Sekarang ini huh!! masak kek, macam2 tahu sampai naik tembam dah..ahaks

    ReplyDelete
  24. aha sgt suka! tmbh2 klo pndai wat lksa..hahah

    ReplyDelete
  25. suka2...nk dia masak hari2...pastu makan bersuap..eh? haha

    ReplyDelete
  26. Hanif yessss!! kita patut ucpa congrats ke kakak hanif ha ha ha >..< hidup kakak hanif... hidup haniff eh ha ha ha >..<

    ReplyDelete
  27. hazwan hairy hamboi... sapa2 yg pandai buat laksa.. mohon bagi borang permohonan angpa kat si wan ni ye ha ha ha >..<

    ReplyDelete
  28. @zul... ha ha ha boley jugak.... suap pakai apa?? ha ha ha pakai sudu ke pakai tapak tangan?? mue he he he >..<

    ReplyDelete
  29. masak, saya prefer utk masak dr mengemas rumah. sbb bab kemas mengemas ni mmg saya failed. skg dlm work in progress dlm masak memasak ni =) hehe

    ReplyDelete
  30. baby comel bagus le... tapi jan la plak dok sibuk memasak umah jadi tongkang pecah la baby weh.. ha ha ha jadi mompan ni besar tanggungjawabnya... kemas rumah, masak, beranak, besarkan anak2, jaga makan minum somi dan anak2... pendek kata... selagi belum tutup mata... kerja kerja kerja...

    ReplyDelete
  31. yang pandai masak bihun sup, sila pm. hehe

    ReplyDelete
  32. @kertas warna merah LOL mohon bagi PISBUK account dulu la.. >..<

    ReplyDelete
  33. encik somi.. terimalah aku seadanya..

    aku tak pandai masak..(malas masak hehe..)
    tapi berusaha juga masak..

    okeh masakan aku biasa-biasa saja. mungkin tak sesedap masakan ibudamu..

    aku kurang memasak itu bukan bermakna kurang kasih sayang hehe..

    ReplyDelete
  34. mohon buat kelas memasak. haha

    mak gua cita dia sebelum kawen dulu ank manja, basuh baju pun tak pernah. alhamdulillah lepas kawen boleh buat semua, termasuklah jaga kami adik beradik dari kecil hingga besar, didik kami, masakkan utk kami skrg ni siap buat kuih hantar utk dijual lagi.

    ayah gua pun pandai masak, kalau mama tak masak ayah yg masak,dapor kecik kalau masuk ramai2, haha so ayah dgn mama masak pun dah ok, anak2 tolong potong2 bawang je :P

    ayah gua cakap bawak2 lah memasak, sampai bila nak suh dorg yg masak, tpi gua dah teror goreng telor. haha kbai

    ReplyDelete