ANAKKU_LELAKI

Tepat jam 12.00 tengah malam kejap lagi (malas aku nak tunggu sampai kul 12, takut tertidur lak nnti) maka masuklah kita pada hari Khamis bersamaan 28hb Februari, 2013. Apa yang special sangat tarikh ni kan? Memang tak special bagi sesetengah orang, yang tak berapa nak prihatin dengan tarikh-tarikh dalam kalender ni. Tapi pada prihatin, mesti korang tahu Feb ni adalah bulan yang paling sikit jumlah harinya iaitu 28 hari jer, dah klw sapa-sapa yang bernasib tak "ong" tu, yg lahir pada 29 Feb, (adik ko kan Umar Nurfitiri) mentabah jer la korang sambut hari jadi setiap 4 tahun sekali la la la la (rugi woo klw tak, tiap-tiap tahun dapat hadiah ekekekek).

INI LA.. ANAKKU_LELAKI MIRZA


Ok cukuplah pasal jumlah hari dalam bulan Februari itu tadi, tapi apa yang aku nak tulis kat sini sebenarnya setiap tahun, 28 Februari, adalah hari istimewa aku dan cik somi, sebab hari itu kami sambut hari kelahiran anakku_lelaki Mirza (the only anak aku and cik somi, kira anak aku ni anak tunggal). So 16 tahun yang lampau, aku dengan gaya mak buyong aku, sedang sarat nak melahirkan. Aku masih ingat lagi, masa tu hari Jumaat, memang aku kena masuk wad, sbb doktor kata baby dah overdue, kena induce (bersalin paksa). Tapi pagi Jumaat tu, aku teka anak aku dah malas nak lepak lama-lama dlm perut kot, tak sempat2 dia nak kuar gak... Selalu orang klw nak bersalin akan pecah tuban (18sx sikit harap kaklong), tapi aku kuar tanda darah, derang kata klw tanda darah lagi sakit... erm... aku rasa sama jer kot...

Ni la sebahagian dari kakak dan abang pasang siap si MIRZA hahahah


So, aku pun dgn terboyot, masuk le sepital, tapi alhamdulillah, berkat kuat berjalan masa akhir-akhir bulan "pregnancy" tu aku hanya duk lam "labor room" kurang dari 2 jam... (selalunya klw org bersalin anak sulong betabah weh lam bila bersalin tu, ada tu yg makan minggu pun adew). 9.30 aku baring kat luar, 9.50 masuk bilik, kul 10.15 mcm tu dah bersalin... la la la la.. sampai kakak aku mcm tak caya adik dia yg cun eh yg bongsu ni dah pun bergelar mak... Bayangkan aku bersalin, dah mcm koboi bersalin lak, dengan tak tukar baju sepital, selamba jer doktor suruh push baby... la la la la... dia suh cik somi tenangkan aku.. (last2 aku tak tahu le... dia panik ke hape, bukannya dia tenang kan aku, tapi dia dok usap kepala katil tempat aku baring tu == ) sabau jer la kan... dan lepas tu, tiba2 aku nampak doktor tu pegang anak aku.. (tpi dia tak nagis, lahir2 jer, bulat mata dia pandang cahaya lampu) bila doktor tepuk pungkok dia, baru dia nagis alo lo lo tian dia..... dah saat paling buat aku terharu, saat doktor tu letak anak aku (yg masih penuh dgn darah) atas badan aku... masa tu.. hurmm tak dapat aku nak gambarkan perasaan aku... sedih, terharu, gembira semua ada... dan sejak itu ikatan pertalian anak dan ibu... tak pernah pun putus. Segarang mana pun ibu, sekuat mana pun dia berleter, sekuat mana pun jengkel perangai si ibu, anak tetap akan sayang ibu dia, dan begitu la sebaliknya..

 La la la ramai tul anak-anak aku hahaha...


Dan masa berjalan terlalu pantas, dulu dia sebesar lengan aku jer... tapi sekarang ni, dia pulak yang boleh dokong aku hahahahah... dia dah besar, dah bujang... cuma kawen jer blm boleh, tak cukup matang lagi hahaha... apa-apa pun sempena hari jadi dia yg ke 16 ni, aku nak ucapkan SELAMAT HARI LAHIR buat anak aku, MUHAMMAD MIRZA, semoga dia diberikan usia yang panjang, jadi anak soleh, diberkati kehidupan dia dunia dan akhirat, dan sentiasa mendapat kebahagiaan hidup... sama ada aku masih ada, mahupun kalau aku dah takde nanti. Dan.. aku mahu dia jadi anak yg baik.. jadi aku beri dia nama MUMAMMAD MIRZA = yg membawa maksud ANAK YG BAIK... jadi alhamdulillah berkat nama tu.. memang dia membesar jadi seorang anak yg sgt hormat pada org tua... (tapi belakang aku, tak tau la plak kan)... klw dia buat perangai mmg nak kena 'BACKHAND' dengan aku le tu kan... 

Dan bila dah 16 tahun hidup bertiga, kadang-kadang aku terpikir gak... tak teringin ke anak lagi kan?? (tetiba jer) pas tu aku buat-buat tanya la dia, konon2 nak tengok reaksi dia kan, so aku tanya Mija, klw mama beranak lagi satu ok tak?? Pas tu dlm gurau dia cakap ok gak, senang nak benam adik dia dalam besen.. hahahh (pas tu terus aku x jadik hahahah). Lagipun aku tak heran sgt, sbb sekarang ni aku dah bagi dia ramai kakak dan abang...pasang siap... jadi tak perlulah aku bersusah payah nak beranak lagi.. sebab klw dia sunyi akak dia IFFA AFEEFAH, BLUEWENDY, RAZANAH ANIS, DIK BEE, PUYAK, NOOR ZAITUL, dan abang2 dia IK HANIF, UMAR NURFITIRI, MK SYAHIR, POTIA, ZUL DE, SYAKIR, MIKO, AMIRUL, KUNCI dah ramai... jadi... bior le dia berkawan jer dgn abg2 dan kakak2 dia tu.. kan.. hahahah... so MIJA mama and ayah...ucapakan selamat  hari jadi yg ke 16 - jadilah anak yg soleh... ok (hadiah lum beli lagi, hahaha boley??).. nanti la kita "kautim" kendian ek.. la la la lal a





Nuzime Si Pari Pari Putih

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

47 comments:

  1. Selamat hari lahir mija... dia mmg anak and adk yg baik.... :3

    ReplyDelete
  2. wah wah wah... awalnya entri keluar... wah dah 16 tahun yek. mohon mamanya membenarkan anaknya menjadi seorang blogger jugak w/pun skang umpama separuh blogger dah...(mana taknyer kawan blogger lebih ramai..ehh)... So, sempena hari kelahiran ni, akk (akk ker?? bukan aunty??) nak wish mija Selamat Hari Lahir.. semoga menjadi anak yang soleh dan jaga mama & ayah elok2...hadiah kendian yek...hihi

    #seb baik tak lahir 29 Feb kan...hihi

    ReplyDelete
  3. @Razanah Anis

    anis mohon tengok mak dia eh.. :P

    ReplyDelete
  4. @Dik bee

    Dik Bi memandangkan suhu mata aku ni tak menentu jadi aku publish awal2 hahaha >..<

    ReplyDelete
  5. Happy beday dik Mirza ! Happy mother mama Zaimah , haha . Malam esok nak gi KL , boleh la tapau hadiah dari Teganu . Lalalala

    ReplyDelete
  6. @FaraAhin Ali


    metaceh... on behalf mija eh..

    ReplyDelete
  7. Selamat hari lahir, mija... Abg *omg* err..aku ucapkan semoga ang selalu bertabah menjalani kehidupan.. Huhu..

    ReplyDelete
  8. @Amirul Verdasco Nadzri

    oleh sebb dia tak dop blog jadi mama dia akan tolong jawabkan on behalf hahahah tq abam Amirul Verdasco ^_^

    ReplyDelete
  9. jangan lupa suruh dia bukak hadiah aku bagi tu

    ke ko da lupe aku sorok hadiah tu kat mne?

    kat blakang meja tb dlam blik ko weh

    aku xde pe nk bagi kat adik aku sorg tu

    da keje nanti insyallah mampu beli ipod

    tapi bukan utk die la untuk aku kah3

    SELAMAT HARI JADI Mirza... semoga terus jadi anak yang baik. Mija memang anak yang baik dan adik yang baik =)

    ReplyDelete
  10. happy birthday anak mama :)

    ReplyDelete
  11. agak2 Mirza tu baca tak entry mama dia ni?... Mirza harapan abg... cewah abg lakonon... harapan aunti.. eh!! uncle moga bertambah ensem lagi tahun ni... untung lahir 28 feb... uncle ni haa.. lahir 31 feb... tiap2 tahun tak merasa sambut besday... moga sihat2 selalu... mohon mentabah jadi kemeramen sepanjang masa... mohon Mama mirza belikan DSLR yg baru... ekeke

    ReplyDelete
  12. Owh.. Selamat hari jadi my lalink. Ehh tetiba je. Hehehe. Ok Miirza, selamat hari jadi semoga terus dipanjangka umur dimurahkan rezeki. Moga terus berbakti pada mama dan ayah dan abg kakak pasang siap tu semua.
    Belajar rajin rajin. Hang lah harapan mama ayah. Ingat, ikatan tu takkan terputus walau sejauh mana pun hang pergi.
    I'm happy for ur besday walaupun xpernah jumpa. Sbb kita kan berkongsi mama yg sama. Ehh? :)
    All the best to U. Wishing u on ur besday

    ReplyDelete
  13. hepi besday mga panjang umo dan murah rezeki..=D

    ReplyDelete
  14. Mirza.. mama ko ni memang sengal ahahahaha.. tak pe dia dah bagi ko akak abg pasang siap kakakaka

    selamat hari lahir yer :D

    ReplyDelete
  15. @potia casadelarossa

    auntie potia...hahaha*pitam* ang cukup gagah untuk menjadi seorang auntie..hahaha

    ReplyDelete
  16. Selamat Hari Jadi dik Mija..Semoga panjang umur, dimurahkan rezeki, dan menjadi anak yg soleh dunia dan akhirat..May Allah bless u..Aamiin :)

    ReplyDelete
  17. @Iffah Afeefah

    Toffa ------------> MKATLDD hahahah ^_^

    ReplyDelete
  18. @potia casadelarossa

    ucapan harilahir paling lawak karoot hahahah ^_^

    ReplyDelete
  19. @baby comel

    tq baby (onbehalf mirza) insyallah one day kita pasti jumpa jugak nnti ^_^

    ReplyDelete
  20. @Nong Andy


    Datin Sri Mujur la dia dapat mama senget... klw dia dpt mama digital habis dia hari2 makan daun eh.. cc Toffa dgn Umar LOL ^_^

    ReplyDelete
  21. selamat hari kejadian utk putera kak pp.. smoga menjadi insan yang cemerlang terbilang dan berjaya dunia akhirat...

    ReplyDelete
  22. @Lina

    Mekaceh LINa nnti aku sampaikan ke dia ^_^

    ReplyDelete
  23. abang n akak segera.. xyah sakit2 dh bersalin.. eh ?

    ReplyDelete
  24. wee...first time komen kat sni...
    happy birthday mija..
    moga membesar jadi anak yg soleh dan membanggakan ibu dan ayah..

    ReplyDelete
  25. @Jiwa Lara


    la la la la la kan hahaha ^_^

    ReplyDelete
  26. @.: iEyLa :.

    alololo next time mohon la komen limanamplo ribu kali eh.. tq ^_^

    ReplyDelete
  27. selamat hari lahir mija ,.semoga menjadi anak yang soleh dan mendapat keredhaan Allah

    ReplyDelete
  28. selamat hari lahir buat anak ppp.
    best la dia ada kakak n abg x serupa rupa.eh.. hehe.
    kirim salam kat dia bole?
    cakap ngan dia , tunggu i dtg meminang.
    hahaha >,<

    ReplyDelete
  29. @michelle De hunny

    LOL mohon ko datang memimang bawak 1 lori manuk dan 2 lori 1 tan itit hahahhaa ^_^

    ReplyDelete
  30. okey..
    part benam dalam besen memng tak leh blah...
    aku selaku abg dia, izinkan aku benamkan dia dalam besen.
    hahahahaha

    ReplyDelete
  31. semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki,menjadi anak yg soleh, dipermudahkan segala urusanya dan dijauhkan dari tipu daya helah syaitan durjana. Amin

    Happy besday utk dia

    ReplyDelete
  32. @Lelaki Ini


    Umar la la la la la hahahah MKATLDD adik ko kan tu... mohon ko marah dia eh... ==

    ReplyDelete
  33. @Telor Power

    Ya Allah TP...... mana gak ko pergi lama mengilang??? ==' hahaha glad you are back ^_^

    ReplyDelete
  34. Rumah saya sentiasa riuh rendah sebab ada 6 anak (sekarang tinggal 4, krn 2 org belajar di luar daerah). Kalau dia nak tambah koleksi adik2 dan abang2, boleh perkenalkan anak2 saya yg 6 org tu...ihik..

    ReplyDelete
  35. @Jay Ar

    LOL boleh jer.. biar ramai...lagi.. lagi meriah kan

    ReplyDelete
  36. yeay yeay yeay, mirza!! hepi belated beday..jangan risaau..hadiah tuk adik mirza ade je akk jaitul dah packing.. :)

    #mirza best gak lepak2 gan ko, macam parent ko yg sporting.
    pp , tolong bagi big hugs kat die yek.. ")

    ReplyDelete
  37. @Cik Zaitul

    insyallah kemaheng lagi... akak akak pasang siap ni kan hahaha nnti kita jumpa weh 15 insyallah ^^

    ReplyDelete
  38. Salam.

    Senyum saya dengan tulisan akk kali ni..terasa kasihnya seorang ibu pada anaknya.. :)

    ReplyDelete
  39. @Tinta Lana


    Lana kasih ibu.. datang secara semula jadi bila lana dan jadi ibu.. nnti lana akan faham maksud akak tu ^_^ mohon kawen cepat2 hahahahah

    ReplyDelete
  40. dush! hahaha :D
    xsangka lak akak ada anak yg daa besar godang.hee.ngatkan baby2 lg.huhu.pape pon, happy belated birthday mija :)))

    ReplyDelete
  41. hpy belated bday kt dia..:)

    cam x cya pari2putih ni ada anak umo 16thun...nmpk mcm muda lg..anak ke adk ni??hehe

    ReplyDelete
  42. @maitimie


    muhun sangka maitimie eh.. ^_^

    ReplyDelete
  43. @UniMeOw


    tetiba jer hidung aku expend keluasan nya hahaha

    ReplyDelete